Onsdag, 17. September 2014, Berlin

I Berlin kommer Gorenje att presentera sina HomeMade-hushållsmaskiner

Mässan är en möjlighet för oss att presentera nya funktioner och produkter för kunder i hela världen.

En stamgäst vid IFA-mässan, Gorenje Group, är än en gång representerad vid världens ledande mässa för konsumentelektronik och hushållsmaskiner som hålls i Berlin mellan 5 och 10 september. Förutom det här årets viktigaste lansering, nya generationens HomeMade-hushållsassistenter, presenterar Gorenje även de senaste modellerna av premiummärket Asko.

IFA-mässan är det viktigaste evenemanget för hushållsmaskiner och konsumentelektronik. Vid mässan förra året säkrade utställarna kontrakt värda nästan rekordhöga fyra miljarder euro.

Franjo Bobinac, Gorenjes ordförande och VD: ”Vid årets mässa i Berlin kommer vi än en gång att träffa massor av kunder och samarbetspartners från hela världen och presentera våra senaste produkter. Vårt urval ur sortimentet, däribland många produkter som presenteras för första gången vid mässan, är ett uttryck för företagets filosofi: att utveckla och formge innovativa lösningar som förenklar användarnas liv.”

Premiär för nya generationens HomeMade-hushållsmaskiner som gör matlagningen enklare

Höjdpunkten på årets utställningsyta, som är hela 810 kvadratmeter stor, är den nya generationens hushållsmaskiner som förenar den moderna användarens behov med den avancerade teknik som Gorenjes ingenjörer, forskare och formgivare utvecklat. HomeMade-konceptet skapade en helt ny kategori hushållsmaskiner som hjälper användaren laga välsmakande och sund mat. Den nya generationens inbyggda ugnar, spishällar, spiskåpor och mikrovågsugnar, som tillverkas i Europa, innehåller avancerad hushållsteknik, har en attraktiv och harmonisk design, och som avrundas med ett ypperligt materialval.

Ugnarna finns i tre olika serier: Essential, Advanced och Superior. Alla serierna utgår från en uppgradering av den specialdesignade Gorenje-ugnen från 2008 som var inspirerad av vedugnen, både till utseende och funktionssätt. I de nya ugnarna har den välvda delen av ugnen dolts, vilket gör den större invändigt samtidigt som den yttre dimensionen är oförändrad. Vår största modell har en volym på 75 liter och gör det möjligt att ugnssteka mat på hela fem nivåer samtidigt. Kombinationen av den unika, patenterade formen på ugnens insida och det speciella systemet MultiFlow 360°, som får den varma luften att cirkulera jämnt, ger alltid ett perfekt resultat. Förutom de vanliga ugnsprogrammen har de avancerade modellerna även speciella förinställningar för yoghurt, den allt populärare sous vide-tekniken som letat sig ut i vanliga kök, frukttorkning och lågtemperaturtillagning.

De kombinerade ångugnarna i kompaktformat med 45 cm höjd resp. den normal stora modellen med 60 cm höjd är de två senaste tillskotten. Båda baseras på samma plattform och skiljer sig från den föregående generationens ugnar genom vattentankens placering. Medan vattentanken tidigare satt inuti hålrummet i ugnen, har den nu integrerats i frontpanelen. Dessutom har vattentanken blivit större, och vattenvolymen är tillräcklig för alla tillagningsprogram utan påfyllning. Gorenjes ångugnar i HomeMade-serien hör till det fåtal ugnar på marknaden som använder ren ånga. Det möjliggörs av den patenterade cyklontekniken som filtrerar bort vattenpartiklar ur ångan. Och resultatet är mat som varken är blöt, överkokt eller halvfärdig.

HomeMade-ugnarna är tillverkade av rostfritt stål med ett speciellt ytskikt som håller finishen ren och fri från fingeravtryck.

Den smarta spishällen IQcook har uppgraderats

Till vårt sortiment hushållsmaskiner för hemmabruk hör även den innovativa och smarta induktionshällen IQcook, i vilken kommunikationen mellan två smarta sensorer – den ena sitter i hällen och den andra i locket på kokkärlet – ger perfekt kontroll över hällen. Då de lanserades 2012 hade Gorenjes hällar förinställningarna IQsteam, IQboil, IQgrill och IQpro. Den nya versionen har kompletterats med förinställningen IQpoach. Hällen justerar automatiskt temperaturen inuti grytan och tillagningstiden, så att användaren kan laga mat utan att behöva övervaka eller styra tillagningen. Maten blir varken bränd eller överkokt, och tillagningssättet bibehåller nästan alla vitaminer och mineraler.

Hushållsmaskiner med speciell design och färg äntrar också scenen i Berlin

Gorenje presenterar även sina designprodukter i Berlin. De senaste kollektionerna Gorenje Simplicity Collection och Gorenje Classico Collection kommer säkert att bli mycket uppmärksammade. Dessutom kommer Gorenje Ora-Ïto Collection, en av våra mest omtyckta kollektioner, och den omarbetade serien Gorenje by Karim Rashid att finnas representerade. En särskild del av utställningen kommer att vara reserverad för färgglada hushållsmaskiner, som blir alltmer populära bland kunderna. Bland annat kommer den nya generationen av tvättmaskinerna och torktumlarna SencoCARE, samt kylfrysarna IonGeneration att presenteras. Det här årets nyhet bland Gorenjes kylutrustning är kylskåpet ConvertActive, vars frysskåp vid behov kan förvandlas till ett extra kylskåp. I kyldelen finns även en frukt- och grönsakslåda med en särskild VitaLight-lampa som effektivt förebygger oxidering och på så sätt höjer näringsvärdet i färska livsmedel. Utöver de befintliga 1,85 m IonGeneration-kylfrysarna har Gorenje kompletterat sitt sortiment med nya 2 m kylfrysar och ett kombinerat 1,85 m kyl- och frysskåp.

Asko med bredare sortiment

Förutom märket Gorenje kommer Gorenje Group även att presentera premiummärket Asko som inbegriper avancerade köks- och tvättmaskiner, samt proffsiga hushållsmaskiner. På utställningsområdet kommer även köksmaskiner från ASKO Pro Series™ att förevisas, inklusive den nya Touch Steam-ugnen som tilldelats utmärkelsen Red Dot Award, och exklusiva kylfrysar med en kapacitet på nästan 400 liter med dimensionerna 203x75 cm.

Dessutom kommer vi att presentera nya generationens Asko-diskmaskiner och Askos första matchande tvättmaskin och torktumlare, med extra stor kapacitet och proffsig konstruktion. Ett nytilllskott till den professionella utrustningsserien är en tvättmaskin och torktumlare med vardera 8 kg kapacitet, samt de nya diskmaskinsmodellerna.